Опис досвіду роботи

Використання потенціалу сучасних освітніх технологій для розвитку творчих здібностей учнів


Актуальність і перспективність досвіду
Література в школі. Яким має бути сучасний урок світової літератури? Урок літератури, де відбувається  проста передача інформації, уже не задовольняє ні вчителя, ні учня. Як підвищити ефективність уроку? Які пріоритети мають стати визначальними? Як організувати вивчення навчального предмета, щоб кожен учень отримав не просто знання про окремі художні твори, а й став істинним шанувальником літератури? Як посилити творчий компонент уроку? Що треба зробити, щоб урок літератури вчив Мистецтва життя, мистецтву адаптуватись у сучасному ринковому середовищі? Як виховати особистість, здатну мислити творчо? Ці та багато інших запитань потребують до себе постійної уваги у моїй роботі.
Проблема, над якою я працюю, - використання потенціалу сучасних освітніх технологій для розвитку творчих здібностей школярів.
 Педагогічне кредо:
Посередній  учитель розповідає,
Хороший учитель пояснює,
Кращий учитель демонструє,
Великий учитель надихає.
Основою педагогічної діяльності вважаю:
      духовне і професіональне самовдосконалення;
      виявлення, ініціювання, використання індивідуального досвіду дитини;
      розвиток індивідуальних творчих  здібностей кожного учня;
      допомога високорозвиненій особистості у пізнанні власного «я»;
      формування культурної людини, здатної адаптуватися у сучасному суспільстві;
      виховання активного читача.
Актуальність і перспективність досвіду очевидна, адже школа не може не зазнавати змін, які диктує XXI століття. Вона змушена  готувати молодих творчих менеджерів, лідерів, здатних оцінити минуле й творити краще майбутнє. Найважливішим завданням школи є навчити дитину креативно мислити, аналізувати. Треба виховувати дитину, яка вміє спочатку самостійно вчитися, а потім самостійно й творчо працювати й жити в суспільстві.
Враховуючи те, що національною доктриною розвитку освіти в Україні утверджено стратегію прискореного, випереджаючого, інноваційного розвитку освіти й науки, забезпечення самоствердження і самореалізації особистості, а освіта сьогодення спрямована на умови демократії, ринку, новітніх наукових інформаційних технологій, тож на допомогу приходять сучасні методи навчання, які як найкраще сприяють розвитку творчих здібностей учнів.
Мета моєї роботи:
·        сприяти формуванню школяра як творчої особистості, яка постійно розвивається і вдосконалюється, яка здатна адаптуватися у сучасному світі;
·        розвивати предметні компетентності, уміння вільно орієнтуватися в життєвих ситуаціях, креативне мислення;
·        виховувати моральні якості, загальнолюдські цінності, бажання приносити користь суспільству
У досягненні цієї мети бачу такі аспекти:
      інформаційно-дидактичний  -  використання  новітніх  технологій  в організації навчального процесу;
      ідейно-інформаційний - переосмислення змісту літературної освіти;
      виховний - формування духовно багатої, з почуттям власної гідності.

Теоретичне обґрунтування досвіду.
Опираючись на  напрацювання  відомих  педагогів і вчених: Л. Занкова,  Д. Ельканіна, А. Матюшкіна,   Г. Щукіна,   О. Маркова,    І. Іванова,     Ю. Бабанського,  О. Ісаєвої,   Ю. Ковбасенка,  Є.Волощук, О. Пометун, педагогів-новаторів: С. Лисенкової, М. Гузика, Є. Ільїна,  дійшла висновку, що сучасні освітні технології сприяють розвиткові пізнавальної активності, організації форм групової та колективної діяльності, високому рівню засвоєння знань і, звичайно, розвиткові творчих здібностей, підтверджують позитивну роль творчості у стимулюванні пізнавальних інтересів учнів, допитливості, дослідницької активності, здатності до знаходження оригінальних рішень та прогнозування.
Що таке творчість? Які ознаки творчої особистості? Є кілька трактувань поняття «творчість». «Творчість – мислительна і практична діяльність, результатом якої є створення оригінальних цінностей, перетворення матеріального світу і духовних цінностей», - стверджував відомий психолог
А. Г. Спіркін.
«Творчість передбачає наявність у особистості здібностей, мотивів, знань, і умінь, завдяки яким створюється продукт, що вирізняється новизною, оригінальністю, унікальністю», - стверджував Ю. Гільбух.
Я погоджуюся з думкою, що творча особистість – це людина, яка у змозі      реалізувати свої індивідуальні потреби та можливості має нетрадиційне самостійне мислення, створює щось нове, оригінальне, неповторне.
Вихідні положення проблеми формування творчої особистості сформульовано  у працях  таких відомих  педагогів, як В. Сухомлинський,
К. Ушинський, А. Макаренко.
Ознаки творчої особистості:
      незалежне мислення;
      свіжість та цілісність сприйняття;
      інтуїція;
      оригінальність;
      ініціативність;
       безпосередність;
       чесність;
       працездатність;
       ентузіазм;
        висока самооцінка.
Вважаю, що  література як навчальний предмет відіграє дуже важливу роль для розвитку творчих здібностей. Бо головне призначення уроку - організувати творчий процес. Так, саме творчий. А література ж, без перебільшення, - царство творчості. Вона представляє нам нові світи, створені уявою художника, його фантазією, художньою вигадкою. Як створюються ці загадкові світи, за якими правилами, закономірностями? Це головне питання, на яке має дати відповідь урок літератури. На такому уроці учень сам поринає у світ творчості - він знайомиться з художньою лабораторією письменника, виражальними засобами, ставиться в умови, коли потрібно  написати письмову роботу, взяти участь в інсценівці, намалювати ілюстрацію до твору, попробувати себе у ролі героя, взяти інтерв’ю в автора, продовжити, або змінити сюжет твору, тобто стати безпосереднім учасником літературного процесу.
До основних компонентів формування творчих здібностей відносяться:
         Інтелектуально-логічні
         Інтелектуально-евристичні
         Критичність мислення
         Здібності до уяви і фантазії
Щоб реалізувати їх, я використовую:
         Нетрадиційні уроки
         Інноваційні форми і методи
         Науково-дослідницьку діяльність
         Мультимедійні засоби
         Позакласну роботу
Суть і опис досвіду
Аналізуючи свою педагогічну діяльність роботу, можу зробити висновок, що творче начало є в кожного учня. А завдання учителя - помітити і створити такі умови, щоб ці ростки творчості принесли плоди. Для розвитку творчих здібностей використовую різні форми і методи.
У своїй діяльності використовую нетрадиційні уроки:
Ø Урок-портрет «А. Міцкевич – вічний вигнанець», «Ж. Верн – письменник чи вчений?».
Ø Урок-гра «Пограємо в радість з Поліанною».
Ø Урок-диспут «Чи варто боротися за життя» за оповіданням
Дж. Лондона «Жага до життя».
Ø Урок-суд над Р. Раскольніковим за романом Ф. Достоєвського «Злочин і кара».
Ø Урок-літературна вітальня «Поезія поетів «срібного століття»»
Ø Урок-дослідження «А. Чехов і Україна», «Рільке і М. Цвієтаєва»
Інноваційні форми і методи  вважаю першоосновою у своїй роботі
v До фронтальних, або колективно-групових технологій інтерактивного навчання відносяться такі, що передбачають одночасну спільну роботу всього класу: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Дерево рішень», «Незакінчені речення», «Корзина ідей».
v Навчання у дискусії: «Метод ПРЕС», «Обери позицію», «Дискусія».
v Педагогічний прийом розвитку критичного мислення: «Корзина ідей», «Кластер», «Синквейни», «Діаманти», «Інтелект-карти», «Кубування», «Інсайт», «Дилема Хельги», «Ромашка Блума», «Фішбоун»
v До технології навчання у грі відносяться імітація, рольові ігри , інсценізація, драматизація. На уроках ми використовуємо ігри «Істинне чи хибне», «Так і Ні», «Я - маркетолог», «Я – режисер», «Я – сценарист», «Інтерв’ю з героєм(автором)», «Літературний брейн-ринг» різні телешоу.
v     Педагогічна технологія «Створення ситуації успіху» дає можливість відкрити дитині її приховані можливості: талант художника, поета, мислителя
Користуються популярністю серед дітей і проектні технології, які я використовую починаючи з 5-го класу: «Дочка півдня України», «Стретфордський геній», «Шведська чарівниця», «Сучасна література», «Митці Відродження», «Фентезі у світовій літературі», «Певец любви, певец печали» т а ін..
Міжпредметні проекти: « Всі враження у літерах і фарбах», «Кращий перекладач», «Віртуальний музей», «Шкільний Олімп», «Два Титани»,
«Олімпійські боги».
         У нас є міні-проект «Попелюшка і я», «Мауглі сьогодні». У 8-му класі працювали над груповим проектом «Стретфордський геній - хто він?», «Франческо Петрарка – перший гуманіст епохи Відродження». Дев’ятикласники з великим задоволенням займалися пошуком інформації, пов’язаної з перебуванням Адама Міцкевича на Україні, а учні 11-го класу досліджували життя Анни Ахматової, яке, як виявилося тісно переплетене з Україною.
 Створення проблемних ситуацій на уроці  дає можливість не подавати готові істини, а спонукати учнів мислити, самостійно шукати шляхи розв'язання проблеми. Наприклад, під час вивчення казки Дж. Р. Кіплінга «Мауглі» ставлю такі проблемні запитання:
-         Що означає вислів: «Ми всі однієї крові»?
-         Чи можемо ми вважати цей вислів актуальним і сьогодні?
Під час вивчення роману Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита» учні задумуються над такою проблемою:
-         Хто такий Ієшуа? Бог чи людина?
-         Чому Майстер і Маргарита обирають інший світ?
-         Хто такий Воланд?
Вивчаючи твір Р. Далла «Чарлі і шоколадна фабрика», учні задумуються над запитанням «Що є найціннішим для людини». Знайомлячись з твором «Конрад, або Людина з бляшанки» К. Нестлінгер, учні створюють кодекс сучасного школяра, поради для Берті Бортолотті.
 Використання мультимедійних засобів на уроках роблять урок цікавим і неповторним.
На мою думку, улюбленим заняттям  школярів є створення презентацій, відео, слайд-шоу,  буктрейлерів, плейкастів та їх перегляд, адже вони дають змогу узагальнити здобуті знання, синтезувати спостереження над текстом в яскравій  і доступній формі. Для цього ми використовуємо програми Microsoft Power Point, Windows Media Player.
Мультимедіа дають можливість учням побачити найвидатніші музеї світу, «стати свідками» історичних подій минулого і сучасного, бути «присутніми» на лекціях видатних науковців та педагогів епохи Просвітництва, Відродження, відчути своєрідність та неповторність Античності та Середньовіччя. Нами було створено цикл відео «Віртуальний музей». До нього увійшли «Михайло Булгаков і Україна», «Олександр Пушкін в Одесі», «Адам Міцкевич – патріот своєї батьківщини» та ін..
Одним із пріоритетних напрямів діяльності вважаю забезпечення розвитку у дітей креативно-практичних можливостей. З цією метою залучаю дітей до науково-дослідницької діяльності.
Слід пам'ятати, що учень - не пасивна фігура у навчанні. Він – активна складова творчого процесу. Таким він має стати завдяки цілеспрямованій діяльності вчителя, який постійно ставить учнів в ситуацію дослідника. Цьому сприяють такі завдання:
Ø знайти цікаві факти життя письменника;
Ø побудувати діалог письменник - літературний герой, письменник -читач, письменник - критик;
Ø написати нарис про життя письменника;
Ø   підготувати довідку про економічний і культурний розвиток країни.  Дуже часто даю можливість учням хоч на короткий час відчути себе Автором. Адже вміння поставити себе на місце персонажа - означає «крізь чуже пізнати своє» (Гегель)
Тому найцікавішими для учнів є такі завдання:
Ø «Недописаний рукопис» - написати продовження історії хлопчика Конрада, зберігаючи стиль автора.
Ø «А ти зміг би?» - на місце героя поставити себе і знайти вихід із ситуації, в якій опинився Жюльєн Сорель із роману «Червоне і чорне» Стендаля, Поліанна з однойменного твору Е. Портер.
Ø «Може бути і по-іншому» - змінити фінал оповідання Антона Чехова «Дама з собачкою», К. Функе «Чорнильне серце». Обґрунтувати свою думку.
Ø Знайти цікаві сторінки життя та творчості поета, пов’язані з Україною, створити карту подорожі Міцкевича.
        Мої учні є учасниками МАН. Вони підготували наукові роботи на тему: «Кохання як сенс життя у романах Л. Толстого «Анна Кареніна» та Г. Флобера «Пані Боварі» і «Зображення реального життя у нереальному світі у романах Дж. Р. Р. Толкіна «Володар перснів» та М. і С. Дяченків «Дика енергія. Лана».
        Слід зазначити, що набутий досвід реалізовано у методичних посібниках: «Використання мультимедійних засобів на уроках світової літератури», «Народні казки Азії», «Сучасна література у школі», у конкурсних уроках на кращу методичну розробку: «Дочка півдня України.
А.  Ахматова  і  Україна»,  «Такі  близькі  і  такі  далекі…   О.  Пушкін  і 
Т. Шевченко – два Титани світової літератури». Урок позакласного читання у 9 класі.
Я намагаюсь підтримувати у дітей постійний інтерес до предмета. Роботи учнів надруковано у періодичних виданнях м. Нетішина. Учні пізнають радість пошуку творчості. І нехай їхні спроби не завжди досконалі, але вони є виявом індивідуальності, самоцінності дитини, власним творчим набутком.
        Слід пам’ятати, що якщо ми віримо в те, що навчання – це не лише передача знань, а й творчий процес людських взаємин, то, створюючи атмосферу визнання, ентузіазму і підтримки, ми формуємо позитивне ставлення до навчання. Якщо ми хочемо, щоб нашим предметом щиро зацікавилися, потрібно подумати  над тим, як зробити його незвичайним для сприйняття, схожим на гру.
Закінчити я хочу словами відомих:
·        «Не навчайте дітей, так, як навчали вас – вони зростають у зовсім інший час» (Конфуцій).
·            «Якщо ви хочете навчити дітей мислити по-іншому, вам доведеться навчитися учити по-іншому».
·        «Не буде вогника у вас –
Вам ніколи не запалити його в інших». (В. Сухомлинський)
·        «Якщо знання – це новий капітал, то інновації – нова валюта» (Кевін
Келлі). Ось про що, в першу чергу, повинен думати кожен вчитель.
·                   «Особистість виховує особистість. Поганий учитель подає істину, хороший - навчає її знаходити», - ці слова А.Дістервега влучно передають мій стиль викладання зарубіжної літератури..



Комментариев нет:

Отправить комментарий