Розробки уроків


За новою програмою у 5 класі вивчається індійська народна казка «Фарбований шакал».Вивчаючи казку, діти знайомляться з культурою Індії, з особливостями народної творчості, порівнють даний твір з казкою І. Франка "Фарбований лис".

 Тема. Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.
 Мета:ознайомити учнів зі збіркою казок «Панчатантра», сформувати уявлення про Індію, особливості індійського фольклору; на основі компаративного аналізу казок «Фарбований шакал» і «Фарбований Лис» І.Франка довести філософський зміст цих творів; розвивати уміння аналізувати зміст прочитаного, знаходити спільні та відмінні риси казок; виховувати почуття людської гідності.
Обладнання: виставка книг про тварин, слайди про Індію, диск із записом індійських мелодій, ілюстрації «Тварини», енциклопедія.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами компаративного аналізу.
 Хто родився вовком, тому лисицею не бути. Слова ласкаві, та думки лукаві. 
Народна мудрість 
Хід уроку 
І. Організаційний момент 
Лунає індійська мелодія. Входять учень і учениця, одягнені в індійське вбрання, і кладуть на стіл книгу «Панчатантра», іграшкову сову, тигра, ворону, слона … Вони промовляють: Слава всім! Слава божественній Саросваті! Від усіх учень у світі Вішнушарман Найкорисніше відібрав, - і створив Науку поведінки – в П’ятикнижжя Відрадну серцям. 
ІІ. Актуалізація опорних знань 
Представниками якого народу є ці герої? 
• Чому вони принесли з собою книгу (прочитати назву «Панчатантра» - зібрання індійських народних казок ) та іграшки? 
• Що вам відомо про Індію? 
• Які українські народні казки про тварин ви знаєте? 
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку 
Сьогодні ми помандруємо до такої далекої і мало відомої нам країни – Індії, дізнаємося про цікавий і неповторний світ джунглів, у якому живе добрий Слон, невдячний тигр, полохливе мишеня, мудра Сова та шакали Каратака і Даманака, які не тільки розкажуть нам про пригоди своїх друзів, але змусять замислитися над своєю поведінкою. Познайомимося з винахідливістю українського Лиса – Остромисла. Допоможуть нам діти-дослідники, які отримали попередньо завдання. 
 IV. Мотивація навчальної діяльності 
 - Чому саме до Індії буде наша подорож у світ казок? (Деякі науковці стверджують, що саме індійський фольклор дав всьому світу велику кількість сюжетів, які стали мандрівними) 
- Що таке мандрівний сюжет?
- Передаючись із уст в уста, мандруючи по землі, казки в кожній країні збагачувались подробицями, характерними для її побуту, звичаїв і традицій, в кожній країні ставали самобутніми й оригінальними. 
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу 
1. Перегляд презентації 
2. Повідомлення дослідників-науковців 
1) Індія — одна з найбільших країн світу. Вона розкинулась на півострові Індостан, на Індо-Гангській рівнині, на деяких островах Бенгальської затоки й Аравійського моря; частина гірського хребта Гімалаї теж належить Індії. Це також одна з найдавніших країн. (Слайд2-3 ) 
 В Індії живуть народи кількасот націй та племен; розмовляють вони вісьмастами сорока п'ятьма мовами й діалектами. (Слайд4) 
2)Природа Індії напрочуд багата й різноманітна. Там є густі тропічні ліси-джунглі, де ростуть і величезні пальми-віяла, і кокосові пальми, і мангові дерева з солодкими плодами, і духмяні банани. В лісах водяться тигри і пантери, мавпи і шакали, ведмеді і гієни, вовки і лисиці, пурхають барвисті птахи; в річках живуть дивовижні риби, в морі — краби і молюски у великих мушлях. (Слайд 5)
 3) А скільки в Індії слонів! З давніх-давен вони служать людям — і в мирній праці, і на полі битви. Це люди приручили їх. (Слайд 6) 
4) Як і всі народи світу, народи Індії почали складати й переповідати казки за сивої давнини, за багато віків до того, як винайшли папір і стали писати й друкувати книжки. В казках відтворено світогляд народу на всіх етапах його історії, його найзаповітніші думи і мрії. (Слайд 7-8) 
5) В книжці «Панчатантра» зібрано казки народів Індії, створені за різних часів. Є тут казки про тварин, чарівні казки — їх складали за найглибшої, непам'ятної давнини; є казки побутові, казки-новели. Сюжети багатьох із них схожі на сюжети казок Англії, Франції, Німеччини, казок слов'янських народів, на наші — українські, російські, білоруські — казки. (Слайд 9) 
6)Як і в казках інших народів, в індійських казках карається жадібність, користолюбство, жорстокість, боягузтво, а звеличуються високі чесноти — відважність, доброта, щирість 3. Коментар учителя. «Панчантра» належить до найдавніших індійських пам’яток. Вона написана мовою давніх індійців – санскритом. Вчені вважають, що вона була створені у 4 ст. н. е., коли побутові оповідки набули ознак казки. Назву пам’ятки «Панчантра» перекладають, як «П’ять книг», «П’ять повчань», «П’ять хитрощів», «П’ять кошиків житейської мудрості». (Слайд 9) На початку «Панчантри» проголошено основно думку збірки - слугувати для її читачів «наукою розумної поведінки». Отже, запрошуємо до багатющого, життєдайного джерела — індійської народної казки! 
4. Робота зі словником. 
 Шива – давньоіндійське божество, втілення руйнівного начала Всесвіту. 
Брахман – космічне духовне начало, що є основою всього сущого. 
Раджа – індійський титул можновладця, князя або царя. 
Чандавара - темно-рудий.
 Завалували- несамовито гавкати. 
Заброда – людина, що прибула звідки-небудь, не тутешня; чужинець.
 Пройдисвіт - хитра, пролазлива, спритна у своїх вчинках людина.
 5. Виразне читання казки «Фарбований шакал»
 6. «Мікрофон» 
- Чому Чандарава забіг до міста? 
-Як лісові мешканці реагували на дивного звіра ? 
- Чи скористався ситуацією Чандарава? 
- Як правитель Чандарава розподілив обов’язки у лісовому царстві? 
- Що видало істинне обличчя шакала?
 - Як звірі вчинили з пройдисвітом? 
7. Робота з таблицею 
- Яким постав у нашій уяві шакал Чандарава? Заповнення першої колонки таблиці. Слайд 10 
Шакал Чандарава              Спільні риси                                        Лис Микита 
 жалюгідний                         хитрість                                                кмітливий 
винахідливий                 зарозумілість                                     вправниймисливець 
егоїстичний                         гордість                                                     сміливий
 зрадник                          пихатість                                                   розумний 
підлабузник                  несправедливість                             терплячий спостережливий
 - Як охарактеризував шакала індійський народ? (Пройдисвіт, заброда)
 - Дійсно, пихатих, зарозумілих, хитрих людей є багато. Вони завжди прагнуть обманути, перехитрити, скористатися ситуацією вигідно для себе. Народ завжди засуджував і висміював таких людей. В українській літературі є твір, який схожий на казку «Фарбований шакал». 
8. Виступ юного літературознавця. 
Український й письменник І. Франко у 1903 році видав збірку казок «Коли ще звірі говорили». Вона була написана під впливом індійської «Панчантри» і має багато спільного. У цій збірці є казка «Фарбований Лис», яка має багато спільного з казкою «Фарбований шакал». 
9. Прослуховування уривків із казки «Фарбований Лис» в аудіозаписі. 
 - Яким був Лис Микита? (Хитрий-прехитрий) 
- Що він пообіцяв звірям, показуючи свою сміливість? 
- Чому він потрапив у бочку з фарбою?
 - Як Лис Микита скористався ситуацією, бачачи, що звірі бояться його вигляду?
 - Чим закінчилося царювання Лиса? 
- Яким був Лис Микита? 
 Робота з другою частиною таблиці. 
• Чи мають герої спільні риси? Які? 
 Заповнення 3 колонки таблиці. - Що спільного в образах Чандарави та Лиса Микити ?. 10. Творча робота у групах «Карусель» 
 1. Довести, що у казках використано мандрівний сюжет. 
2. Знайти національні риси у казках. 
3. Які людські риси засуджуються у цих казках?
 11. Словесне малювання по групах Слайд 11
 - Яким ви уявили Чандараву з казки «Фарбований Шакал» і Лиса Микиту з казки І. Франка «Фарбований Лис»?
 12. Робота з текстом. 
Цитатна характеристика героїв Знайти, якими герої були на початку твору, після поразки, коли стали при владі і в кінці твору.
Цитатна характеристика образів
Етапи твору
Шакал Чандарава
Лис Микита
На початку твору
«голодний», «нещадно покусаний»
 «сміливий», «вигадливий», «хитрий-прехитрий»,
 «спритний», «злодій», «страшенно гордий»

Після втечі
«полохливий», «синій»
«вмираючи зі страху», «бідний», «змучений», «ледве живий»

У новому образі
«Чудовисько», «дивовижний звір»
«заграло серце в лисячих грудях», «невже се я?», «з переляку кинувся тікати», «якийсь дивний страшний звір»
Під час царювання
«створений Брахманом», «помазаний на царство», «новоспечений цар», «дарував посади, роздавав здобич»

«вони мене бояться», «я вам покажу себе!», «підняв вгору хвіст, надувся гордо», «говорив лагідно і солодко»

Справжнє обличчя
«пройдисвіт», «жалюгідний шакал», «негідник»

«обережність заснула», «простісінький фарбований лис», «брехун», «ошуканець»



  13. Екскурсія до музею «Казки народів світу»
 Пояснити наявність певних експонатів у залі (збірка «Панчантра», збірка І.Франка «Коли ще звірі говорили», синя фарба, діжка, ілюстрації із зображенням бога Вішну, св. Миколая, джунглів, укр. ярмарку, тварин, енциклопедія, карта Індії, України).
 VI. Підсумок уроку 
1. Тлумачення алегоричних образів
 - Яких людей висміюється у казках? Прогнозована відповідь. В образах Лиса і Шакала ми впізнаємо людей: лицемірів, хвальків, зарозумілих, хитрих, які, переоцінивши свої можливості, отримують покарання. 
 2. «Продовжити речення» 
Спільне у казках - …. 
Відмінне - …. 
Казки навчають ….. 
3. Аналітична бесіда 
• Що відчули ви, дізнавшись, як звірі викрили Чандараву і хитрого Лиса Микиту?
 • Проти яких людських вад спрямовані ці казки? Поясніть свою думку.
 • Які твори, де б викривалися хвальки й хитруни, ви читали? Розкажіть про них.
 • Як треба впливати на подібних людей і чи є у вас такий досвід?
 • Чому казка «Фарбований Лис» називається літературною, а «Фарбований шакал» - народною? 
 VII. Домашнє завдання
Дібрати загадки, прислів’я та приказки, які розкривають образи головних героїв 
Змінити сюжет казки так, щоб звірі залишилися живі. 
Намалювати ілюстрації, допустивши помилки в зображенні героя. 
Розігрування схожої життєвої ситуації (учні підготовлені).

 Додатковий матеріал 
Шакал - зовні шакал нагадує дрібного вовка або койота. Довжина тіла у шакала 71-85 сантиметрів, хвіст довжиною - 20-36 сантиметрів, висота 45-50 сантиметрів. Важить тварину від 7 до 13 кг. Офарблення шерсті взимку палевий, брудно-жовтий, з помітними рудим і чорним відтінками, хвіст рыже-бурого кольору, з чорним кінцем. Шакал водиться на території Центральної Африки, захоплюючи Середній Схід, далі через Південно-Східної Європи і Середньої Азії ареал доходить аж до Індостану. Шакал мешкає на Кавказі, зрідка з'являється в Молдавії. Це тварина воліє густі зарості з чагарнику і очерету серед рівнин, біля річок, озер, морів. Переховується в різних природних нішах, поглибленнях, ущелинах серед каменів, може займати нори борсуків і дикобразів. Відомі випадки, коли шакали селилися під житловим будинком Харчується шакал різноманітною їжею: основа харчування - дрібні тварини і птахи, далі - ящірки, змії, жаби, снула риба, сарана, черва, равлики і т. д. Досить велику роль у його харчуванні грає падло, а також залишки бенкети великих хижаків, покидьки. Шакал їсть плоди і ягоди, в тому числі виноград, дині, кавуни, цибулини рослин, коріння цукрового очерету. Живучи поряд з людиною, іноді тягає курей. Взимку шакал може винищувати нутрій і зимуючих водоплавних птахів. 
Лис - звичайна лисиця розповсюджена вельми широко: в Європі на всій території, північній Африці (Єгипет та Алжир, Марокко, північний Туніс), більшій частині Азії (аж до північної Індії, південного Китаю та Індокитаю), в Північній Америці від арктичної зони до північного узбережжя Мексиканської затоки. Вона також є найбільшим видом роду: довжина тіла 60-90 см, хвоста — 40-60 см, маса 6-11 кг. Забарвлення та розміри лисиць відрізняються великою географічною мінливістю; всього нараховують 40-50 підвидів, не беручі до уваги дрібніших форм. Загалом, при просуванні на північ лисиці стають крупнішими та яскравішими, на південь — дрібнішими та більш тьмяно забарвленими. Лисиця, хоч і належить до типових хижаків, харчується дуже різноманітними кормами. Серед їжі, що вона вживає, виявлено більше 400 видів одних тільки тварин, не рахуючи кількох десятків видів рослин. Повсюдно основу її харчування складають дрібні гризуни, головним чином полівки. Можна сказати, що від їхнього достатку та досяжності в значній мірі залежить стан популяції

Урок - телеміст "Утвердження патріотизму в баладі А. Міцкевича "Світязь" та поемі "Гамалія" Т. Шевченка"


Комментариев нет:

Отправить комментарий